Alle organisaties doen aan analytics om inzichten uit hun gegevens te verkrijgen. Sommige organisaties nemen zelfs de meeste beslissingen op basis van deze inzichten. Zijn er verschillende manieren waarop we analytics kunnen toepassen? We hebben twee prominente benaderingen gevonden: Agile Analytics en Traditionele Analytics. Elk van deze twee heeft zijn eigen principes, praktijken en voordelen. In dit artikel verkennen we de belangrijkste verschillen tussen Agile Analytics en Traditionele Analytics. Hierdoor krijg je een overzicht en kun je beter kiezen welke vorm van analytics bij je past.
Traditionele Analytics
Zoals de naam al doet vermoeden, bestaat deze vorm van analyse al sinds Big Gates modellenwerk aan het dien was op zijn bureau en Microsoft nog een coole startup was.
Sequentieel proces:
Traditionele Analytics volgt meestal een sequentieel, waterval-achtig proces. Het omvat verschillende fasen zoals gegevens verzamelen, opschonen, transformeren, analyseren en rapporteren. Elke fase wordt afgerond voor de volgende, wat vaak resulteert in lange projecttijden.
Uitgebreide planning:
Bij de traditionele aanpak wordt er vooraf uitgebreid gepland om de vereisten en het bereik te definiëren. Veranderingen in de scope van het project zijn vaak moeilijk aan te passen als het project eenmaal loopt.
Vaste scope en deliverables:
Projecten worden gepland met een vaste scope en deliverables, waardoor het een uitdaging is om zich aan te passen aan veranderende bedrijfsbehoeften of om veranderingen op te nemen tijdens het project.
Uitgebreide documentatie:
Documentatie is een belangrijk aspect van traditionele analytics. In elke fase wordt gedetailleerde documentatie gemaakt om een volledig inzicht te geven in het hele proces.
Lange ontwikkelingscycli:
De nadruk op grondige planning en documentatie leidt vaak tot langere ontwikkelingscycli en inzichten worden aan het einde van het project geleverd.
Agile Analytics
Sinds het begin van de jaren 2010 werd verwacht dat alles 'agile' zou worden. Maar is agile echt beter? Nou, dat hangt ervan af, maar voor analytics is het zinvol om een meer 'agile' benadering te hanteren.
Interactief en incrementeel:
Agile Analytics vindt inspiratie in de principes van Agile softwareontwikkeling en volgt een iteratieve en incrementele aanpak. Het project wordt opgedeeld in iteraties of sprints, waarbij elke fase een productincrement oplevert dat kan worden uitgebracht.
Adaptieve planning:
Agile Analytics omarmt adaptieve planning, waardoor teams kunnen inspelen op veranderende eisen en prioriteiten. De planning is doorlopend en flexibel, zodat aanpassingen mogelijk zijn op basis van voortdurende feedback.
Omarmt verandering:
Een van de kernprincipes van Agile is het vermogen om zich aan te passen aan verandering. Agile Analytics erkent dat vereisten evolueren gedurende het project, en het past veranderingen toe om ervoor te zorgen dat het eindproduct voldoet aan de behoeften van het bedrijf.
Samenwerking en communicatie:
Agile legt een sterke nadruk op samenwerking en communicatie binnen cross-functionele teams. Regelmatige bijeenkomsten, zoals dagelijkse stand-ups, zorgen voor constante communicatie en coördinatie tussen teamleden.
Vroege en continue levering:
Agile Analytics streeft naar een vroege en continue levering van inzichten. Hierdoor kunnen belanghebbenden tijdens het project incrementeel waarde toevoegen in plaats van te wachten op een allesomvattende oplossing aan het einde van het project.
Agile analytics bevat DORA-metrics
De beste maat kiezen
Agile Software Development en Agile Analytics gaan hand in hand en delen de principes van flexibiliteit en samenwerking. Het afstemmen van analytics op een Agile mindset is cruciaal om de volgende redenen:
- Snelle aanpassing: Agile ontwikkeling gaat gepaard met frequente wijzigingen in vereisten. Agile Analytics is flexibel en past zich snel aan aan veranderende projectbehoeften.
- Frequente releases: Agile ontwikkeling werkt met korte cycli. Agile Analytics zorgt voor snelle inzichten om de snelle release cadans van Agile teams te ondersteunen.
- Samenwerking bij besluitvorming: Agile bevordert samenwerking in teams. Agile Analytics betrekt belanghebbenden, zodat inzichten op één lijn liggen met bedrijfsdoelen.
- Gebruikersgerichte focus: Agile benadrukt het leveren van waarde aan gebruikers. Agile Analytics biedt snelle feedback over gebruikersgedrag, waardoor gebruikersgerichte oplossingen worden verbeterd.
Samengevat bevordert het afstemmen van analytics op een Agile mindset, samenwerking, flexibiliteit en voortdurende verbetering, wat zorgt voor tijdige en relevante inzichten voor Agile ontwikkelteams. Deze geïntegreerde aanpak ondersteunt datagestuurde besluitvorming en draagt bij aan het algehele projectsucces.
Ervaar ZEN Software's Agile Analytics
De volgende stap is het inzetten van een Analytics-platform op basis van dezelfde principes voor je softwareontwikkeling. Met Agile Analytics meet je kritieke statistieken zoals de balans tussen functies en niet-functies, de uitrolfrequentie en SRE-Error Budgets en bewaak je de DORA-metrics en Error Budgets.
Meten van "Error Budgets" in Agile Analytics
Krijg ongeëvenaard inzicht in jouw sprintprestaties. Mis deze kans niet om je te bevrijden van traditionele beperkingen en je organisatie naar nieuwe hoogten te brengen.
Wij kunnen je ondersteunen met een DevOps Assessment, Continuous Delivery conversie, een Lean Software Development transformatie of een SRE-implementatie. Begin vandaag nog aan jou Agile Analytics reis!
Sneller en vaker naar productie!
Implementeer DevOps met Agile Analytics
Implementeer Site Reliability met Agile Analytics
Implementeer Service Level Objectives met Agile Analytics
Implementeer DORA-metrics met Agile Analytics